ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
در روایت شریفی که از امام صادق علیه السلام نقل شده، چنین آمده است:
فی التّوراة مکتوبٌ: یَا بنَ آدمَ! تَفَرَّغْ لِعِبادَتی أَمْلأ قَلبَکِ لغِنیً، وَ لًا أَکِلُک اِلی طَلَبِک وَ عَلَیَّ أَنْ أَسُدَّ فَاقَتَک وَ أَمْلأَ قَلبَک خَوفاً منّی. وَ اِنْ لا تَفَرَّغْ لِعبادتی أَمَلأْ قَلْبَک شُغْلاً بِالدُّنیا ثُمَّ لا أَسُدُّ فاقَتَک وَ أَکِلُکَ اِلی طَلَبِک؛ (1)
در تورات نوشته شده است: ای پسر آدم، فارغ شو از برای عبادت من، تا پُر کنم قلب تو را از بی نیازی و واگذار نکنم تو را به سوی طلب خویش، و بر من است که ببندم راه فقر تو را و پُر کنم دل تو را از خوف خویش و اگر فارغ نشوی برای عبادت من، پُرکنم دل تو را از اشتغال به دنیا، پس از آن نبندم راه فقر تو را و واگذار کنم تو را به سوی طلبت.
«تَفَرَّغَ لِکَذا»؛ به این معناست که تمام وقت خود را صرف آن کرد، به گونه ای که به چیز دیگری اشتغال نورزید. باید به عبادت دل داد و دل بسته ی آن شد.
حضرت امام رحمة الله علیه در ذیل این حدیث میفرماید: خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمود: برای عبادت من فراغت پیدا کن؛ یعنی به امر دیگری مشغول نشو. فراغتی را هم که خواسته اند، فراغت قلب است؛ یعنی دل انسان از توجه به غیر خدا منصرف باشد و آنها را در خود جای ندهد.
۱. اصول کافی، ج2، ص83
حضرت معصومه سلام الله علیها بانوی کرامت است و ائمّه علیهم السلام احترام ویژهای برای او قائلند.
چند وقت پیش خانمی به هنگام خروج از حرم برای گرفتن کفشش به کفشداری حرم مراجعه کرد. کفشدار با دیدن شماره گفت: خانم محترم این شماره مربوط به کفشداری حرم امام رضا علیه السلام است. آن خانم با تعجّب پرسید مگر این جا مشهد نیست؟ کفشدار پاسخ داد: این جا قم است. زن تا این جواب را شنید، مضطرب شده و شروع به گریه کرد. خدّام اطرافش را گرفتند و دلیل گریه اش را پرسیدند. زن گفت: چند ساعت پیش با شوهرم از نیشابور به زیارت آقا علی بن موسی الرّضا علیه السلام مشرّف شدیم. پس از ورود به داخل حرم به آقا گلایه کردم که من عمری است به زیارت شما میآیم. امّا زیارت خواهرتان روزی ام نشده است. شما وسیله رفتن به قم را برایم فراهم کنید. حالا اینجا هستم. وقتی خادمین حرم با شوهر این خانم تماس گرفتند، گفت: یک ساعت است در حرم امام رضا علیه السلام منتظر و نگران او هستم.
از زیارت و رفت و آمد مستمر به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها دریغ نکنید. این سنّت بزرگان ماست، بزرگانی چون آیت الله بهجت که زیارت روزانه و تعقیبات یک ساعته ی ایشان در حرم ترک نمیشود یا نمی شد؟. مرحوم آیت الله مرعشی رحمة الله علیه چندین سال، ساعتی قبل از اذان صبح، پشت درب حرم مینشست و اوّلین زائر هر روز حضرت معصومه سلام الله علیها بود. او کم انسانی نیست؛ عالم بزرگی است که هزاران تألیف و تحقیق و شاگرد دارد و از آغاز جوانی اش به محضر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مشرّف گردیده است.
منبع : حدیث دل سپردن؛ استاد آقاتهرانی
ما شیعیان، نعمت بزرگ ولایت، محبّت و مودّت اهل بیت علیهم السلام را داریم، امّا قدر آن را نمیدانیم. مواظب باشیم که مبادا به خاطر ناسپاسی آن را از ما بگیرند. مبادا به سبب حضور در حریم اهل بیت علیهم السلام وجود ایشان برای ما عادی باشد. باید در زیارت خود تنوّع ایجاد کنیم و همیشه خود را تشنه زیارت نگاه داریم. ارتباط خود را با اهل بیت علیهم السلام روز افزون کنیم و این فراز زیارت را دائماً از ایشان طلب کنیم:
«فَلا تَسْلُبْ مِنِّی ما أَنَا فیهِ»؛ َ
پس این حال را از من سلب نکن.
باید با دعا و زیارات، انس پیدا کرده و از مقام و مرتبه اهل بیت علیهم السلام در نزد خدا، درخواست شفاعت نماییم. بدانیم که شفاعت در قیامت، در گرو هدایت در دنیاست. یعنی اگر در این دنیا هدایت شدیم، در آخرت به فیض شفاعت خواهیم رسید. حرم حضرت معصومه سلام الله علیها محلّ آمد و شد ملائکه و حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. عرفا و بزرگان بارها ایشان را در این حرم زیارت کردهاند. این جا مقام قبر گم شده ی حضرت زهرا سلام الله علیها را دارد. وقتی پدر مرحوم آیت الله مرعشی در تشرّف خود به محضر امام عصر روحی لتراب مقدمه الفدا سراغ قبر مادرشان زهرا سلام الله علیها را از ایشان گرفتند، حضرت به قبر عمّه خود، حضرت معصومه سلام الله علیها اشاره فرمودند. یعنی اگر قصد زیارت حضرت زهرا سلام الله علیها را داری، این جا را زیارت کن. در روایت چنین آمده است که: گاه به خاطر وجود یکی از اولیای خدا، عذاب از امّت اسلامی برداشته میشود.
ساکنان شهر قم نیز از برکت وجود حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برخوردارند. وجود ایشان سبب رفع بسیاری از مشکلات درسی، خانوادگی، اخلاقی، مادّی، اجتماعی و ... ما میشود.
توصیه های حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی به جوانان در برنامه سمت خدا.
اطلاعات فایل دریافتی :
حجم : 3،61 مگابایت | فرمت mp3
زمان : 07:52
آقای دکتر خواهشاً آبروی شهدا و
خونهای ریخته شده را نبر .
واکنش حجت الاسلام حاج احمد پناهیان نسبت به سخنان احمدی نژاد در نیویورک پیرامون رابطه با آمریکا - مراسم هفتگی هیات ثارالله علیه السلام بمناسبت میلاد امام رضا علیه السلام سه شنبه 4 مهرماه 1391 مسجد فائق.
اطلاعات فایل دریافتی :
حجم : 30 مگابایت | فرمت flv
زمان : 09:36
شناخت مختصرى از زندگانى امام رضا (ع)
خلفاى معاصر حضرت
در روایتی از خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله گزارش گردیده که درباره دوره آخرالزمان فرمود که روزگاری پیش خواهد آمد که:
بُطوُنُهُم آلِهَتُهُم، وَ نِسائُهُم قِبلَتُهُم، وَ دَنَانِیرُهُم دیِنُهُم؛ (1)شکم هایشان خدایان آن ها و زنانشان قبله آنها، و پولشان دینشان خواهد شد
به هر جهت روشن است که شکم، زن و فرزند و مال و منال همه چیز انسان نیست، و علاقه و محبّت به آن باید سمت و سوئی الهی یابد نه این که بر آن ارزش ذاتی قائل شده و همه هستی و عمر را بر آن ها فدا کنیم.
یکی از دوستان نزدیک ما به نام آقا مصطفی ردّانیپور (ره) که از طلبههای فعال قم بود در ایام عروسیاش که مقارن با ایام عروسی یکی از دوستانش بود چون دوستش وضع مالی چندان خوبی نداشت، آقا مصطفی گفته بود امشب شب عروسی من است و من کت و شلوارم را میپوشم، وقتی که مراسم تمام شد آن را داخل یک پارچه میپیچم و برای تو میفرستم تا تو هم برای شب عروسیات از این کت و شلوار استفاده کنی. شب عروسی آقا مصطفی گذشت، روز بعد ما به اتفّاق چند نفر از دوستان مقداری پول روی هم گذاشتیم تا به عنوان کادوی عروسی برای آقا مصطفی ببریم، مادر مصطفی در را باز کرد، پرسیدیم مصطفی هست؟ مادر پاسخ داد که به جبهه رفته و نیست. ما پول کادوئی را به مادرش دادیم و برگشتیم و مصطفی هم در همان اعزام شهید شد.
آری، این وقایع و نظیر اینها که در دوران جنگ تحمیلی خودمان به وفور یافت میشوند، مؤید این نکته و محتوای شریف این آیهاند که همسر، اولاد، قبیله، اموال و ... گرچه فی نفسه بد نیستند، بلکه مطلوب و خوب هم هستند؛ ولی در مقام تزاحم، تعارض و تضّاد با خدا، رسول و احکام خدا، بار ارزشی منفی پیدا میکنند و باید کنار گذاشته شوند.
منبع : نوری، مستدرک البحار، ج 11، باب 49: جمله ما ینبغی ترکه، ص 376، ح 13300-17. 1
هنگامی که اهل کوفه نامه های فراوانی به امام ارسال داشتند، آن حضرت مسلم را فراخواند و به همراه وی «قیس بن مسهّر» و «عبدالرحمن بن عبدالله» و عده ای از فرستادگان را سفیر خود نمود. مسلم به سمت کوفه اسب می راند تا این که در پنجم شوال وارد کوفه شد.(1) مردم پس از آگاهی از ورود مسلم، فوج فوج با نماینده امام بیعت کردند تا این که نام بیعت کنندگان در دفتر مسلم از مرز هشتاد هزار نفر گذشت.
بیعت اکثر مردم، مسلم را مطمئن کرده بود که امام اگر به کوفه بازآید، همه چیز از نو بنا خواهد شد. او در نامه ای به حضرت نوشت که هیجده هزار نفر از مردم کوفه بیعت کرده اند. از امام خواست که با شتاب به کوفه رهسپار شوند؛ چرا که مردم سخت مشتاق دیدار اویند.
مسلم نامه خود را ضمیمه نامه اهل کوفه کرد و به «عابس بن ابی شبیب شاکری» سپرد تا به همراه «قیس بن مسهّر صیدوای» به خدمت امام برسانند.(2)
1- مروج الذهب، ج3، ص 248.
2- مثیرالاحزان، ص 32 .